Jag har mina sidor

torsdag 31 mars 2011

Det flytande tuschet flyter på

Tjenare, alla monsterdiggare!

Vi stoppar pressarna direkt för två färdigtuschade original till min examensserie!

Den första sidan som jag har tuschat, men kronologiskt den andra sidan

Pratbubblorna trängs med skägg och hängslen

Efter två sidor med enbart dialog undrar ni kanske när i helvete det ska bli lite action paction i det hela?

Ni får undra på tills nästa sida dyker upp, men tills dess kan jag bjuda på lite action paction från mitt parallellt löpande projekt:

tisdag 29 mars 2011

Några sidor, något klassiskt, något lånat, något nytt, något blått

Tjenare, alla monsterdiggare!

Undertecknad är tillbaka i Gefleborg och åter nergrävd under jord här i serietecknarnas bunker!
Självklart ska jag visa mig från min bästa sida,
ett par fyra stycken, faktiskt!





Snart ska ni förvänta er några tuschade original från min examensserie,
jag är snart vid mållinjen vad gäller layout och bildkomposition.

Under tågresan hemåt vänslades och penslades det med vattenfärger ombord på Tåg i Bergslagen.
Det blev något klassiskt,
ni vet, lite naket och lite frukt.


Om två veckor blir det airbrushkurs för min del,
då jag ska få insikt i hur man dompterar den där bångstyriga färgsprutan!

lördag 26 mars 2011

Hårda skuggor i det mjuka solljuset

Tjenare, alla monsterdiggare!

Jonas Darnell, Herman Hednings tecknare sa i någon kort intervju jag såg på nyheterna att man inte kan vänta på att inspirationen ska infinna sig,
det är bara att rita ändå,
så dyker den upp till slut.

Hans kollega Patrik Norrman förklarade oss serie-och bildberättare i en föreläsing som jag prisat i ett tidigare inlägg, ungefär samma sak, men mer utvecklat.
Ni är för kära i era teckningar, sa han.
Han sa att en nyttig grej vi kunde göra är att rita en teckning under hans föreläsning,
ni vet, en riktigt detaljerad och genomarbetad bild som man lägger ner en lång stund på.
Sen när ni går kan ni sudda ut skiten, sa han.
Alla satte ju kaffet i vrångstrupen,
men där satte han ett huvud på någon spik.

Ända sen den föreläsningen har jag tänkt nästan varje dag på det han sa.
Framförallt har jag ältat det där snabba uttrycket om och om igen;
"Det är bara att rita varje dag! Rita-rita-rita-fan va fult de blir-sudda-börja om-rita-rita-rita-äh men fan va fult de blir-sudda skiten-börja om igen-rita-rita-rita..."
Jag kanske har hittat mitt mantra? Just i det där rita-rita-rita....

Ni kanske undrar varför jag blev så insnöad på just det där?
Uppenbarligen ritar jag väl som en Duracellkanin ändå?
Det är inte den produktiva takten som jag pratar om här.
Det är snarare resultatet och framförallt utvecklingen jag pratar om här.

Jag har inte ritat mycket serier alls på min utbildning!
Jag har gjort skoluppgifterna,
försökt göra lite egna grejer till Comic Royale och SPX,
och till 7 oktober.
Men ingen av de här serierna är jag direkt stolt över.
Enstaka serier och rutor har träffat rätt,
men även blida hönor hittar korn ibland.
Jag har inte hittat någon stil eller ett arbetssätt som känns hållbar just för att göra serier.
Mycket ligger i att jag är rätt rädd för att göra serier.
Jag har såna idéer ibland som jag blir kär i,
stora bilder, miljöer och rollfigurer som jag tänker mig ska bli så satans snygga att ni alla kissar ner er.
Där sätter man sen ribban.
Som Patrik sa; "ni är för kära i era teckningar".

Jag frågade mycket om Patriks arbetsprocess!
Vilka verktyg använder du?
Hur många steg har du från idé till färdig sida?
När använder du linjal?
Och han sa att när han föreläser på utbildningar så som min så är det många som gör så.
Tittar på hans riviga, skithäftiga teckningar och frågar var tricket är.
Det finns inget trick, sa han, jag har ju hållit på i 30 år!
Det enda trick är; Rita-rita-rita-fan va fult de blir-sudda-börja om-rita-rita-rita-äh men fan va fult de blir-sudda skiten-börja om igen-rita-rita-rita..."
Gör en massa serier, korta serier!
Så att ni kan lägga ifrån er det hela och titta på det i sin helhet.
Så småningom kommer ni att se att varje serie blir lite bättre.
Sen visade han oss den här arbetsprocessen,
och där fanns inget trick!
Han går ganska snabbt från en nedklottrad idé till en snabb layut och sen direkt till originalen.
Originalen är lite större än A¤ och han tuschar direkt på blyertsen,
han använder bara tuschpennor och whiteboardpennor.
Snabbt och enkelt.
Rita-rita-rita-fan va fult de blir-sudda-börja om-rita-rita-rita-äh men fan va fult de blir-sudda skiten-börja om igen-rita-rita-rita..."

Jag satt där som en fågelholk,
för jag letade precis som alla andra efter ett trick!
Om jag bara får tag i precis den rätta pennan,
och har den precis rätta arbetsproceduren,
och använder precis det rätta papperet,
kommer jag att spotta ur mig fantastiska serier som en kulspruta!
Jag måste bara hitta den snabba, enkla lösningen!
Men istället gav Patrik mig precis det rätta förhållningssättet.

Jag har inte vågat rita de serier jag egentligen vill
för att jag som sagt inte har vågat.
Blä, jag kan inte rita hus!
Blä, jag kan inte rita bilar!
Blä, jag vill att det här ska bli mitt magnum opus och om det inte blir det så suger hela skiten och jag kommer aldrig mer att plocka upp en penna...
Just det där med hus, det nämnde Patrik.
Han visade oss en sida ur Bacon & Egg där det var en del hus.
Sen sa han att det kan vara bra att öva på perspektiv,
veta sin teori,
och kolla lite referenser.
Men i slutändan är det bara att rita på.
För ingen av er tror ju att det här är ett hus, eller ur?
Det är en bild av ett hus!
Åter var jag en fågelholk.

Det blir kanske inte några snygga hus.
Det blir kanske inte några snygga bilar.
Det blir kanske inte ett magnum opus.
Men skit i det, rita på!
Rita-rita-rita-fan va fult de blir-sudda-börja om-rita-rita-rita-äh men fan va fult de blir-sudda skiten-börja om igen-rita-rita-rita..."
Det är det enda tricket som finns.
Många av er tror jag har det här tankesättet sen tidigare.
Men jag hade inte det,
förstår jag nu i efterhand.
Men jag tror att jag har det nu.
Det har gett mig färska batterier.
Tack för tricket, Patrik.

Under min långa Närkevisit här hemma hos föräldrarna
har jag ritat på både serien till Primate Orange och mitt examensarbete.
Seriesidorna ska vi titta på nästa vecka,
när jag har skannat in dem.

Nu tänkte jag visa lite tuscherier som jag hade för mig igår.
Jag satt och kikade på Kolik Förlags hemsida,
och hittade Lars Krantz' blogg.
Det kliade i penslar och pennor direkt.

En idé som typ "World of Lovecraft" eller "Cthulog-in"

Bara pensel och flytande tusch. Inga pennor.

Tentakler

Själva motivet klart, men mer svärta behövs.

Ja, där satt den

Blyertslinjer suddade och hela konkarongen inklämd i familjens a4scanner. I Gävle kommer även den här filuren att skannas i sin helhet i skolans större maskin.


Det har snackats och snilleblixtrats en del kring rollspel här i Kumla,
så snart blir det ett tredje monsterdiggande med min Trail of Cthulhu-grupp!
Det fins mycket hemskheter som jag inte har utsatt deras oskyldiga själar för än.
Dessutom vankas det lite Coreolis.
Bara bra grejer!

"

tisdag 22 mars 2011

Femstjärnigt klotter på världens bästa hotell

Tjenare, alla monsterdiggare!

Ni vet när man anländer till Clarion Hotell på Munktelltorget i Eskilstuna,
där de spelar in det hära televisonsprogrammet Världens bästa hotell,
och man väntar på sin tur ute i det femstjärniga hotellets femstjärniga foajé,
där man okynnesmumsar på femstjärnigt kaffe, femstjärniga vindruvor och femstjärnigt kaffe,
i väntan på de arbetsintervjuer som man efter ett rullande schema går igenom på SJ's rekryteringsdag?

Hur hanterar man då fjärilarna i magen?

Man klottrar lite på det femstjärniga blädderblocket som man har fått till hands.


måndag 21 mars 2011

Skomakarens barn har inga skor

Tjenare, alla monsterdiggare!

Skomakarens barn har inga skor,
tandläkarens barn äter alla med sugrör
och min kära moder har denna tavla att visa upp året om.


Mycket säsongsriktig så länge snön ligger kvar,
men nu när vårkänslorna börjar smälta bort snöblasket
är det kanske dags att låta lite soligare färger spraka?

Det ska till mycket mer än examensarbete
och beställningsserier
för att inte hinna med något sådant.
Så medan jag och fästmön parkerade ändalykten i soffan
framför Solsidans säsongsavslutning
(följt av Cornelis)
packade jag upp min portabla
målarverkstad.









Vattenfärg och tuschpennor på 180 gr akvarellpapper i A3storlek.

När jag tittade på lite referensbilder till min geisha,
minns jag hur arga alla otakus i min japanskaklass blev
när vi skulle titta på "En geishas memoarer"
och jag hurrade för att vi skulle titta på "En horas memoarer".
Hö hö hö. 

Håll utkik här på Hullingen efter
fortsatt arbete med den våldsamma serien till Primate Orange (kolla, kolla!),
releasen för 7 Oktober,
information om Small Press Expo i Stockholm,
examensarbetes process,
den kommande airbrushkursen som jag ska närvara på,
och massa monsterdiggande.

Grattis, mamma!




torsdag 17 mars 2011

Jag har mina sidor

Tjenare, alla monsterdiggare!

Jag har gjort mina första tuschade original till serien
som kommer att vara med i antologin Primate Orange.
Det är första gången som jag gör serie av någon annans manus,
dessutom första gången på länge sen jag gjorde en serie i dess rätta benämning.
Det blir en del action varvat med mycket monster.
Här kommer ett par sidor, direkt i smeten. 




Det ska nu hemåt Närke en sväng,
men i princip hela teckningsverkstaden kommer jag att släpa med.
Där i landskapet format liksom ett fat
vankas det några jobbintervjuer
och mitt allt,
mitt allt har jag här målat med vattenfärg på 180 gr A3.

Ho e bäst

onsdag 16 mars 2011

16 timmar serie

Tjenare, alla monsterdiggare!

Innan sommaren 2010 fick vi uppgiften att göra en 16timmarsserie
här på serie- och bildberättarprogrammet.
Det är ganska exakt vad det låter som;
du får en slumpvis titel av läraren,
sen börjar du direkt att göra din serie.
Ruta för ruta, utan skrivet manus.
Bara mosa på med måleriet och se vad det hela blir.
En sida per timme.
16 timmar, eller ja, åtta timmar uppdelat på två dar.
Egentligen ska det här göras som 24timmarsserier, men om vår lärare bad oss jobba 24 timmar i sträck...
Ja, ni förstår att det skulle anses regelvidrigt.

Jag fick titeln "Längtan efter lugn".
Jag älskade direkt hur det låg i munnen.
"Longing for tranquility".
"Sehnsucht für die rohe".
Så jag satte stålstiftet direkt mot papperet.
Och resten får ni följa här.





















måndag 14 mars 2011

Tuff blogg i lyxförpackning

Tjenare, alla monsterdiggare!

Hullingen har svidat om och axlat vårmodet.
En ny header samt en ny bakgrund
som jag har knåpat ihop snabbt i Photoshop
med mina hemgjorda penslar.

En ny kartong, men samma flingor; här kommer lite teckningar!

Vattenfärg samsas här med laverad flytande tusch på 180 gr A3papper

I Simon Bisley-stil har jag smetat här med diverse mjuka blyertspennor och till sist lite kol

Det var ett tag sen vi hade ett tema häromkring Hullingen, eller hur?
Ni vet, när jag blåser upp en ny teckning och sedan mosar på med äldre teckningar från arkivet,
allt sisådär underordnat ett tema som den första nya teckningen bestämmer.
Dessa axplock gör jag dels för att se hur många varianter på en viss teckningsstil jag har
och för att underlätta för er som inte orkar bläddra genom
 alla de otaliga teckningar som jag har i mitt galleri på deviantart.com.

Läderlappstema har vi ahft i ett inlägg nyligen,
så om den sista donnan i blyerts här får bestämma,
kör vi pin-up som dagens tema!
Jag kanske inte har så många regelrätta pin-up-bilder,
som jag anser är typ retsamma baddräktsbilder,
men vi gräver i arkivet och ser om vi hittar något
bom-chicka-wa-wa.
Mycket nöje!

Armbryterska, kanske?

Ett kalkerat foto av min vän Elli som jag sedan bråkat med i etapperna blyerts-tusch-photoshop

"Chainsaw Geisha - The Killer Concubine". Bara på sommarjobb slår inspirationen så hårt!

En bild från alles i början på Serie-och bildberättarprogrammet! Min mangaperiod från högstadiet letade sig fram.
Nostalgi: detta är den första lineart som jag har färgläggt i Photoshop med ritplatta!

Den där mangaperioden? Den syns även här, tycker jag. Faktiskt är det här en reboot på en bild jag gjorde när jag ställde ut på tävlingen UKM, Ung Kultur Möts.



Jag tror att jag har gjort den här under en formläralektion här i Gävle...

Färgpennor! Det var längesen.
Tidig flytande tusch, denna hänger numera hemma hos min mormor.
Med min kära hemstad i åtanke.
Klotter från ganska nyligen. "Å en å två, låt oss se vart jag kan gå..."


En födelsedagspresent till Lovisa som jag gjorde i somras.
Poptös som farmor numera är ägare till. Sa någon mangaperiod, förresten?

Lek med skrafferingar och tuschpennor från i somras.

Har ni fått blodad tand av detta mastodontinlägg?
Håll då utkik efter mera Hullingen,
numera en tuff blogg i lyxförpackning.